UX/UI

To make a smooth user experience, put the app user in focus by Design Thinking to meet, ask and test. UX prototypes, wireframes and UI made by hand & pen, Figma, XD or Sketch. Motion graphics made in AfterEffects.

Use Nudge to a healthy UX

BRIEF: Hur kan vi få människor att använda digitala produkter på ett sundare sätt och/eller kanske bidra till psykiskt, fysiskt eller socialt välmående?

ROLE: AD, Visual- och UX/UI designer. Student Digital design på Berghs (own project). Hela researchdelen tillsammans med kollega.

PROBLEM: För många använder mobilen för ofta, slösurfar slentrianmässigt.

GOAL: Få mobilanvändningen avslappnade och välgörande som fågelkvitter, skogspromenader och … kulturintag.

METHOD: Design Thinking.

APP: Adobe XD

TIME: 10 veckor varav 6 veckors researche.

RESULTS: En ny app för digital konst, ArtCap.

 

Click on the ArtCap picture to see some of my thinking and process.

New job opportunities: Aid + Gig

BRIEF: Many employees have been laid off due to the Corona crisis. At the same time there is a huge demand for workforce in healthcare and other support functions in the context of Corona. Design a service that connects these unemployed people with available health care related jobs.

ROLE: AD and UX/UI designer (own project).

PROBLEM: In an aid situation, how find workers fast. And who will pay?

GOAL: Quick and easy job matching.

METHOD: Design Thinking.

APP: Figma

TIME: 2 days.

RESULTS: A start for a new job collecting and matching app. For all aid situations.

 

Click on the Jobb+Hjälp! picture to see some of my thinking and process.

Hur anpassa skolplattform?

BRIEF: Hur skulle du vilja justera en befintlig skol-/elevplattform? För vem, varför och hur? Med vad skulle du börja?

ROLE: AD, Visual- och UX/UI designer (eget projekt).

PROBLEM: En komplex mötesplats som egentligen inte är anpassad efter någon.

GOAL: Ta fram ett sätt att göra skolplattforms verktyget “kul” och personligt. Och enkelt och smidigt för alla lärare, elever från förskole- till gymnasieklass och vårdnadshavare.

METHOD: Case presentation

APP: Figma

TIME: 1 dag.

RESULTS: En första skiss av presentation för ny kund, för att visa upplägg inför ett ev jobb med utveckling av digital tjänst.

 

Click on the Skolplattform picture to see some of my thinking and process.

Koncept to a gig matching startup.

BRIEF: Visuell identitet till ny matchningstjänst för gig inom IT.

ROLE: AD, Visuell- och UX/UI design. Student Digital design på Berghs (own project). Team med tre kollegor. Jag ansvarade för UX Copy, typografi och Chatbot.

PROBLEM: Hur matcha rätt, snabbt och digitalt.

GOAL: AI, både hårda och mjuka värden lyfts, hjälper till/liknar en “referensperson”.

METHOD: Design Thinking.

APP: Sketch

TIME: 2 veckor varav 1 vecka research.

RESULTS: Presentation gjordes inför nöjd kund som applicerade flera insikter och den visuella designen.

 

Click on the Chatbot picture to see some of my thinking and process.